top of page

Dyslipidemi

Livsstilstiltak

KOSTHOLD

  • Begrens inntaket av mettet fett til < 7% av daglige kalorier (1)

  • begrens inntaket av transfett til < 1% (1)

  • Begrens inntaket av kolesterol til < 300 mg/dag (1)

  • Øk inntaket av fiber, komplekse karbohydrater og umettet fett (1)

  • Soja reduserer LDL kolesterolet (1)

  • Middelhavskosthold og fettredusert kosthold reduserer LDL kolesterol opp til 19 - 30% (1)

  • Plantesteroler (1)

  • Høy triglycerider: Livsstilsfaktorer: Høyt inntak av alkohol, mettet fett, sukker og matvarer med høy glykemisk indeks (2)

  • Høye triglycerider: Unngå alkohol, spis et fettredusert kosthold, unngå enkle karbohydrater og reduser vekten hvis overvektig.

  • Lakto-ovo-vegetarisk kosthold: - 10 - 15% LDL reduksjon (3)

  • Vegant kosthold: - 15 - 25% LDL reduksjon (3)

  • Kombinasjonskosthold (vegetariske kosthold med ekstra fiber, soja og nøtter: - 20 - 35% LDL reduksjon (3)


FYSISK AKTIVITET

  • Regelmessig aerob fysisk aktivitet reduserer triglycerider (1)

  • Inaktiv livsstil er en risikofaktor for høye triglycerider (2)


VEKT

  • Vektreduksjon ved fedme (1)

  • Fedme er en risikofaktor for høye triglycerider (2)


RØYKING

  • Røykeslutt er sterkt anbefalt (1)

Referanser

Ressurser

Evidence Pyramid

FORKLARING TIL PRESENTASJON AV DOKUMENTASJON

Dokumentasjon basert på retningslinjer og kliniske beslutningssystemer (CDS) er skrevet i FET skrift

Dokumentasjon basert på meta analyser og systematiske oversiktsartikler er skrevet i FET og KURSIV

Dokumentasjon basert på randomiserte kontrollerte studier er skrevet med VANLIG skrift

 

Dokumentasjon basert på observasjonsstudier  / kohortstudier er skrevet i KURSIV

Figur: Evidenspyramide

Helseinformasjon på denne siden er ikke ment som medisinske råd. Rådfør deg alltid med din lege før du gjør store livsstilsendringer. Dette gjelder spesielt hvis du har underliggende sykdommer

bottom of page